Solen – mer än bara en fin solbränna!

Som du kanske har hört förut så är det viktigaste näringsämnet mot benskörhet, kalcium, vilket hjälper för att bygga upp ett starkt skelett. Vägen till kalciumrika produkter är inte lång då det finns i de flest mejeriprodukter, men även gröna grönsaker som till exempel broccoli. Däremot räcker det inte bara med kalcium, utan för att kroppen ska kunna ta till sig kalciumet du får i dig behöver du även D-vitamin.

D-vitamin (inte bara ett vitamin, men även ett hormon) produceras huden när du är i solens UVB-strålar, men finns även i mat som fet fisk, mjölk och fil, ägg, kött, svamp och margarin. D-vitamin ser till att kroppen klarar att ta upp kalciumet och på så sätt bygger upp ett starkt skelett. I Skandinavien är tyvärr solen alltför svag på vintern för att produktionen av D-vitamin ska stimuleras, vilket kan vara en förklaring till den höga förekomsten av benskörhet här.

Under dessa härliga sommartider behöver du dock inte vara ute så länge i solen för att få i dig tillräckligt med D-vitamin. Det räcker med cirka 15 minuters sol på armar och ansikte mitt på dagen för en person med ljus hy. Personer med mörkare hy behöver mer UV-strålning för att D-vitamin ska stimuleras då mörk hud filtrerar bort mer UV-strålning.

Så ut och njut av den strålande solen, men i en måttlig mängd!